schoenenfabriek

Maakwijze en materiaal soorten voor veiligheidsschoenen en werkschoenen

Wat is het verschil tussen een gezwikte en een gestrobelde schoen?
Bij de zwikmethode wordt de voorgevormde binnenzool op de leest bevestigd, waarna de voering en schacht over de leest worden ‘getrokken’. Ze worden vervolgens onderaan de binnenzool verlijmd en vastgespijkerd aan de hielpartij. Een voordeel van de zwikmethode is dat de schoen zeer stabiel en sterk is, bovendien zorgt het voor een goed voetcomfort. Een nadeel is dat de schoen stugger is in afwikkeling.

Bij ströbel worden de voering en de schacht aan de binnenzool genaaid. De dikte van de binnenzool moet minimum 2 mm bedragen bij deze methode. Meestal wordt de buitenzool geïnjecteerd. Een voordeel van deze methode is dat de productie zeer snel kan verlopen en de schoen soepel aanvoelt. Een nadeel is dan weer dat het leder makkelijker uitrekt.

Uit welke materiaalsoorten kan de schacht van een schoen vervaardigd zijn? Welke zijn hun eigenschappen?
• rundsnerfleder: soepel, ademend, waterafstotend
• nubuckleder : soepel, ademend, waterafstotend
• velourleder (daim): soepel, niet geschikt voor vochtige omstandigheden
• microvezel: Microfiber met waterafstotende coating.
Deze laatste leunt dicht aan bij de structuur van leder, maar biedt tal van andere technische voordelen: wasbaar, scheurvast, licht. Vb. Loreca


Wat is de toegevoegde waarde van een membraan (bvb. Gore-Tex, Sympatex, …)?
Additioneel kan er tussen de voering en de schacht een vocht- of ook wel klimaatregulerende membraan aangebracht worden in de vorm van Gore-Tex of Sympatex. Deze materialen zorgen ervoor dat het zweet wel uit de schoen kan (ademend), maar dat vloeistoffen er niet in kunnen.


Bestaan er ook orthopedische veiligheidsschoenen?
Uit praktijkcijfers blijkt dat 15% van alle dragers behoefte heeft aan een individuele aanpassing aan zijn of haar veiligheidsschoen. Onaangepaste schoenen maken leiden tot extra vermoeidheid en het daarmee gepaard gaande concentratieverlies, en een verhoogd risico op ongevallen. Volgens de EN mag aan een PBM niets veranderd worden nadat deze een certificering heeft ontvangen.

Er zijn enkele firma’s die veiligheidsschoenen kunnen aanpassen volgens de geldende normen en die indien nodig maatschoenen leveren die volgens de EN geproduceerd zijn. Deze firma’s zijn voortdurend nieuwe systemen aan het ontwikkelen om deze aanpassingen aan veiligheidsschoen te kunnen uitvoeren volgens EN.

 

Meer informatie: www.bowork.nl